For beboere og eiere

Praktisk informasjon (alfabetisk) for beboere og eiere i Sameiet Elstersgate 2. Styret oppfordrer alle beboere og eiere til å sette seg inn i sameiets husordensregler og vedtekter for å skape et trivelig bomiljø!  
  • Avfallsrom
    Avfallsrom i kjelleren. Det er kun ”ordinært” søppel og papir/papp som skal kastes - det skal ikke plasseres kasserte møbler eller liknende avfall i avfallsrommene! Slikt skal leveres til kommunens gjenbruksstasjoner, som den på Haraldrud, eller deres minigjenbruksstasjon som en gang i uken er å finne på Vestkanttorget. Glass og metall skal kastes i egne beholdere. For full oversikt les vårt blogginnlegg.
  • Blogg
    Man kan få e-post automatisk hver gang bloggen blir oppdatert. Hvordan dette gjøres finner du ut ved å følge bruksanvisningen i bloggposten Abonner på nyheter fra Elsters gate 2.
  • Boder
    Hver seksjon har en kjellerbod som skal være merket med leilighetens seksjonsnummer og leilighetsnummer. Alle boder må være låst til enhver tid, selv om de ikke benyttes. Dette bidrar til at andre ikke får mulighet til å ta feil bod i bruk, samtidig er man med å hindre hærverk på nabobod.
    Bodene er privat eie og administreres derfor ikke av styret i sameiet.
  • Brannvarslingsanlegg
    Hver leilighet har en detektor. Ved utløsing av detektor tar det 3 minutter før alle andre detektorer i bygget også blir utløst (flere enn 40 detektorer). Grunnen til denne forsinkelsen er at man skal kunne tilbakestille anlegget når det kommer falske alarmer, for eksempel fra stekos ved matlaging. For å tilbakestille anlegget må du gå til hovedsentralen, som du finner til venstre for postkassene i første etasje. Klikk her for veiledning på hvordan du avstiller anlegget. Om en detektor i fellesområdene blir utløst vil alle andre detektorer i sameiet bli utløst umiddelbart. Skal du pusse opp og trenger å flytte detektoren må du ta kontakt med styret i god tid på forhånd slik at vi får undersøkt hvordan dette gjøres. Skal du pusse opp og du ikke trenger å flytte detektoren kan du pakke den inn i plast med en knallfarge, og så pakke den ut når oppussingen er ferdig. Om du tar ned varsleren vil det vises en feilmelding/varsel på hovedsentralen.
  • Dugnad
    En til to ganger i året er det dugnad. Det oppfordres til at hver seksjon stiller med minst en representant. De som ikke har mulighet for å stille oppfordres til å betale inn et frivillig bidrag. Bruk kontonummeret hvor du betaler fellesutgifter og merk betalingen med seksjonsnummer, dugnad og navn.
  • Fellesarealer
    Det skal ikke befinne seg private eiendeler i fellesarealene. Sykler, sko, møbler, søppelposer o.l. skal ikke settes i oppganger, trapper eller inngangspartier. Gjenstander med lapp fra styret ang. varsel om fjerning vil bli fjernet for eiers regning., og uten erstatning til eventuell eier. Fellesarealene vaske hver uke. Matter i inngangspartiene byttes annenhver uke i sommerhalvåret og hver uke i vinterhalvåret.
  • Felleskostnader
    Fakturaer for felleskostnader sendes ut av sameiets forretningsfører to ganger i året. Ved uteblitt faktura kan seksjonseiere selv ta kontakt med forretningsfører, OBF, ved Mette Eriksen.
  • Fellesvaskeri
    Fellesvaskeriet finnes i kjelleren. For info om bruk og betaling se egen fane for vaskeri. Man kan maks skrive seg opp på én periode av gangen.
  • Forretningsfører
    Oslo og Omegn boligforvaltning er sameiets forretningsfører, med kontaktperson Mette Eriksen.
  • Forsikring
    Bygningsmassen er fullverdiforsikret i Gjensidige Forsikring ASA med polisenummer 83517818. Hvis sameiets forsikring skal benyttes, må eiere straks melde skaden til styret på e-post elstersgate@gmail.com. Seksjonseier må selv sørge for hjemforsikring som dekker eget innbo og løsøre i leilighet og bod. Seksjonseier må også gjøre sitt for å begrense skaden. Seksjonseier må selv betale egenandelen ved bruk av forsikringen. For tiden ligger egenandelen på kr. 10 000,-.
  • Gratisaviser (og annet som havner på dørmatten)
    Ta kontakt med kundeservice hos Aftenposten (nederst på siden).
  • Husordensregler
    Husordensregler for Elsters gate 2 Sameie.
  • Internett
    Tilkobling til internett leveres av mange tilbydere - det er opp til den enkelte eier/beboer og inngå avtale med foretrukket leverandør. Alle typer internettabonnement inngås direkte mellom eier/beboer og nettleverandøren.   
  • Kabel-TV
    Kabel-TV leveres av Get. Ved problemer med kabel-TV, kontakt Get på tlf. 02123. Beboere må selv bestille/betale for dekoder, TV-kanaler osv. utover grunnpakken. Dekoderen tilhører Get og må leveres tilbake til dem ved salg av leiligjeten eller når den ikke skal benyttes lengre. Den følger ikke med salg og skal derfor ikke leveres videre til ny eier av leiligheten.
  • Leietakere
    Spørsmål om leilighet, boder, nøkler etc. må tas direkte med utleier. Styret må primært forholde seg til eierne i sameiet pga. sikkerhetsmessige og økonomiske grunner. Styret oppfordrer eier(e) å opplyse styret om hvem som er leietaker(e).
  • Nøkler
    Bestilling av nye nøkler gjøres skriftlig av seksjonseier til elstersgate@gmail.com. Siden bestillingen faktureres seksjonseier må komplett fakturaadresse OG leveringsadresse sendes sammen med bestillingen. Pris for nøkler er (ca.) kr. 225,-/nøkkel + mva. + rekommandert sending. Ved bestilling må ALL info som står på nøkkelen sendes med: <MU 6690 <abc>>, hvor <abc> er unik for hver leilighet/nøkkelserie. Leveringstid er ca. 1 uke. Har du mistet nøklene i heissjakten? Kun Otis kan få dem opp igjen. Å bestille dem koster kr. 2500,- som blir belastet eier av nøklene. Om man kan vente til den kvartalsvise servicen er det derimot gratis. Send en e-post til styret og fortell oss hvor lenge de kan vente.
  • Oppslagstavler
    Innenfor postkassene i første etasje finnes det oppslagstavle hvor både styret og beboere kan henge opp relevant informasjon, f.eks. nabovarsel, utleie, kjøp & salg og lignende. Varsler skal ikke henges opp andre steder enn på disse tavlene.
  • Postkasser
    Beboere er selv ansvarlig for å merke postkassen med navn. Postkassene skal tømmes med jevne mellomrom - når du er bortreist kan du bestille oppbevaring av post hos Posten. Ved utleie er det viktig at styret informeres om eiers adresse, slik at viktig informasjon når fram. Dersom du leier leilighet; vennligst gi beskjed til utleier om å underrette styret.
  • Reservasjon mot uadressert reklame
    Se informasjon på posten.no.
  • Ringeklokketablå
    For å bytte navn på listen ved ringeklokketablået må det sendes e-post til styret.
  • Sikkerhet
    Styret ber innstendig alle beboere om å være svært nøye med å holde alle dører/porter inn til kjeller, boder, garasje og boliger lukket og låst til enhver tid. Ser du en åpen dør? Lukk den!
  • Styret
    Styret i sameiet kan kontaktes på elstersgate@gmail.com.
  • Sykkelparkering
    Sykkelparkering finnes i kjelleren. Sykkelstativet er forbeholdt sykler som er i ukentlig bruk. Styret henstiller eiere av sykler som ikke er i ukentlig bruk til å plassere disse i boden sin. Ved årets dugnad(er) vil defekte sykler bli satt bort og etter noe tid (1-2 uker) kastet.
  • Vedtekter
    Vedtekter for Elsters gate 2 Sameie.

Andre spørsmål eller noe som ikke er dekket her?
Ta kontakt på elstersgate@gmail.com.